MOTIVAREA, BAT-O VINA!
Am auzit parcă de prea multe ori că motivarea angajatului este unul din cele mai importante obiective ale managementului, că, fără angajați motivați, organizația nu are succesul pe care l-ar putea avea, că angajatul demotivat trage echipa din care face parte în jos, etc, etc.
Peste tot sunt la dispoziție cărticele, articole, TED-uri cu șapte mii de sfaturi despre cum trebuie să motivezi oamenii la locul de muncă, căci fără asta n-o să meargă business-ul. Ceva de genul „vezi că trebuie să faci asta și să-ți iasă bine, că altfel…”.
Păi cum să reușești să motivezi pozitiv pe altcineva și să-i creezi un mediu plăcut la job, când tu însuți ești condiționat de ce s-ar putea întâmpla rău, dacă nu îți atingi acest obiectiv?
Eu sper ca articolul acesta să nu se încadreze în cele de mai sus și pentru asta o să încerc o altă perspectivă a motivării. Iar dacă ce urmează să citești seamănă cu ce ai mai citit, e de bine! Înseamnă că te preocupă starea de bine a angajatului tău, dar poate ce mai necesită atenție e chiar motivarea ta… Iată câteva sugestii de încercat:
Ascultă-i! Știu, nu e timp, chiar și pe tine poate nu te-a ascultat nimeni în ultima vreme, dar tu știi că atenția celuilalt atunci când ai ceva de spus este cea mai dorită reacție. Când cineva doar ascultă, în primă fază, ce spunem, ne simțim importanți, simțim că ceea ce spunem merită a fi auzit, că însemnăm ceva, iar asta ne motivează!
Arată-le că ceea ce fac ei este parte dintr-un proces mai mare. Spune-le ce se întâmplă în acest proces de dinainte să intervină task-ul lor, ce înseamnă task-ul lor și ce se întâmplă după ce ei și-au încheiat atribuțiile respective. Nu le spune asta într-o ședință care seamănă cu atâtea alte ședințe interminabile pe care le urâm cu toții. Mai bine de atât ar fi ca, prin rotație, să implici angajatul în celelalte sarcini din lanțul de mai sus – cine știe, poate descoperiți împreună că ar fi o mai bună potriveală pentru organizație și pentru angajat să lucreze în alt department.
Micșorează stresul la locul de muncă. Pentru tine și pentru cei din echipa ta. Sunt multe feluri în care poți reduce stresul (ateliere creative, petreceri, masaj la birou, abonamente la sport), dar în alegerea lor, sau mai degrabă înainte de a ne gândi la exemplele de mai sus, e bine să ne amintim că pe om îl liniștește să se simtă în siguranță (jobul este stabil, nu există pericolul desființării poziției), să se simtă capabil (să știe în sinea lui că-și poate îndeplini atribuțiile) și să simtă că ceea ce face la job are un rost (jobul angajatului este parte dintr-un proces mai mare, ca în paragraful de mai sus). Ajută-l pe angajat să simtă toate aceste lucruri și abia apoi el se va bucura și de oferta de wellbeing a companiei, altfel aceasta va fi fără rost.
Recunoaște-le pașii pe care îi fac. Fie că sunt pași făcuți înainte, progrese sau obiective îndeplinite, fie că nu au reușit să se încadreze în deadline sau să ducă la bun sfârșit proiectul. Prin faptul că le arați că știi ce fac, indiferent că e de bine sau nu, le arați că îți pasă și că te interesează. E relativ ușor să recompensezi performanța unui angajat, mai delicat de gestionat sunt nereușitele lui. În acest caz, nu îi cere din prima să vină cu trei idei de îmbunătățire a situației! După ce că știe că nu e ok ce s-a întâmplat, ajunge să înțeleagă și că este singur în această situație, ceea ce nu va duce decât la creșterea stresului și la demotivare în consecință. Vino tu mai întâi, ca manager, cu 1-2 sugestii, verifică cu angajatul care îi este mai atrăgătoare, faceți împreună un nou plan pe baza acestei idei și vezi ce se întâmplă.
Cu această abordare sunt mari șanse să motivezi omul din echipă, chiar și într-o situație de eșec, pentru că transmiți un mesaj de susținere și de încredere că lucrurile vor ieși bine!